بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی در منطقه 3 شرکت مخابرات ایران

بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی در منطقه 3 شرکت مخابرات ایران

فرهنگ سازمانی در شرکت مخابرات
مدیریت مشارکتی در شرکت مخابرات
بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی
رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی در شرکت مخابرات
استقرار مدیریت مشاركتی در سازمان
بررسی استقرار مدیریت مشاركتی در شرکت مخابرات
پایان نامه فرهنگ سازمانی
پایان نامه مدیریت مشارکتی

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی

بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی در منطقه 3 شرکت مخابرات ایران

 

چکیده

مدیریت مشاركتی که یکی ازراههای بهبود بخشیدن به شرایط بقاء سازمان است،زمانی بطور موفقیت آمیز در سازمان اجراء می گردد که از قبل زمینه فرهنگی مناسب با این نظام بستر سازی شده باشد . چرا که هدایت نمودن مشاركت  موجود سازمان یک امر مردمی است وبه طور کامل مربوط به منابع انسانی می گردد و تابعی از فرهنگ کارکنان سازمان می باشد .لذا سازمانها باید برای اجرای موفق مدیریت مشاركتی ، فرهنگ متناسب با آن را ایجاد نموده و بر اساس آن عمل نمایند.

 

جامعه آماری این پژوهش شامل كلیه کارکنان رده های تخصصی ومدیریتی در منطقه 3 شركت مخابرات به تعداد 600 نفر می باشد. برای گردآوری داده ها در این پژ وهش از پرسشنامه محقق ساخته ( پرسشنامه فرهنگ سازمانی و مدیریت مشاركتی ) دارای پایایی 805/0 استفاده شده است .پاسخ دهندگان وضعیت فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت مشاركتی در منطقه 3 شركت مخابرات را متوسط ارزیابی کرده اند.  و نتایج تحقیق حاکی ازآن است که بین فرهنگ سازمانی و مولفه های آن شامل حمایت مدیران، تعلق سازمانی،سازش با پدیده تعارض وسبک رهبری با استقرار مدیریت مشاركتی در منطقه 3 شركت مخابرات رابطه مثبت معناداری وجود داشته و خلاقیت فردی با استقرار مدیریت مشاركتی در منطقه 3 شركت مخابرات رابطه معناداری وجود ندارد.

 

 

 

واژگان کلیدی: 

فرهنگ سازمانی

مدیریت مشارکتی 

حمایت مدیران

تعلق سازمانی

خلاقیت فردی

سبک رهبری

سازش با پدیده تعارض 

شرکت مخابرات ایران

 

 

مقدمه

در سال های اخیر اکثرمحققان در پی شناخت دلایل موفقیت و شکست منسجم ترین شکل اجتماعات بشری ، یعنی سازمان ها هستند و در اینجا تاثیر فرهنگ سازمانی بر روی نقش های مدیریتی ، ازجمله نقش تصمیم گیری و مشارکت دادن کارکنان قابل توجه است . موفقیت های چشمگیر سازمان هایی با حداقل امکانات مادی از یک سو و شکست سازمان هایی با بهترین توانایی های مادی از سوی دیگر ، بیانگر تصمیم گیری های نامناسب و مناسب و وجود فرهنگ های سازمانی قوی و ضعیف در سازمان می باشد .در یک سازمان ، مدیران ، تصمیم گیرنده هستند و کیفیت این تصمیمات ، تعیین کننده موفقیت سازمان درجهت رسیدن به اهداف سازمانی میباشد و هر مدیر سبک و سبک های خاصی را بنای اتخاذ تصمیم های خود قرار می دهد که یکی از این سبک ها ، مشارکت کارکنان و اختیار دادن به آنها در تصمیم گیری است که از فرهنگ سازمانی تاثیر می پذیرد . در واقع سطح مشارکت کارکنان در عین تاثیرگذاری بر اثر بخشی سازمان ، خود از عوامل مختلفی چون فرهنگ سازمانی حاکم بر سازمان تاثیر می پذیرد . 

 

از انجا که محیط در حال تغییر و تحول دائمی است ، سازمان نیز برای ادامه حیات می باید به طور مداوم خود را منطبق و هماهنگ با تغییرات محیطی نماید . بنابراین سازمان درگیر تلاشی مستمر است که هر چه بیشتر و بهتر خود را با محیط و شرایط هماهنگ نماید و این امر نیاز به مشارکت و درگیر کردن کارمندان دارد و مشارکت موثر نیز از پیامدهای یک فرهنگ قوی و مثبت است . در این فصل ابتدا موضوع تحقیق تعریف شده و سپس به تشریح اهمیت موضوع و هدف تحقیق پرداخته میشود . در ادامه فرضیات اولیه تحقیق مطرح گردیده سپس به تعریف اصطلاحات و واژه ها پرداخته می شود . 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل اول: 

مقدمه 2

1-1 بیان مساله 3

1-2 اهمیت وضرورت تحقیق4

1-3 اهداف پژوهش4

1-3-1 اهداف کلی 4

1-3-2 اهداف جزئی 4

1-4 سوالات پژوهش5

1-5 فرضیات پژوهش 5

1-5-1 فرضیه اصلی 5

1-5-2 فرضیات فرعی 5

1-6 قلمرو تحقیق 6

1-7 تعاریف عملیاتی واژه های و اصطلاحات 6

 

فصل دوم : ادبیات پژوهش و پیشینه تحقیق 

بخش اول : فرهنگ سازمانی 

 

مقدمه 10

2-1 تعریف فرهنگ10

 

2-2 تعریف سازمان12

2-3 حوزه های فرهنگ12

2-4 تاریخچه فرهنگ سازمانی 13

2-5 منشاء و چگونگی شکل گیری فرهنگ سازمان14

2-6 اهمیت فرهنگ سازمانی 16

2-7پویایی فرهنگ سازمانی 17

2-8 تعاریف فرهنگ سازمانی 18

2-9 تقسیم بندی انواع فرهنگ سازمانی 21

2-9- 1دسته بندی رابرت کویین و مایکل مک گارت 21

2-9- 2فرهنگ غالب و خرده فرهنگ ها   22

2-9-2-1 خرده فرهنگ های افقی 23

2-9-2-2 خرده فرهنگ های عمودی 23

2-9-3 دیدگاه جفری سانن فلد 24

2-9-4 انواع فرهنگ سازمانی از طریق شخصیت الگویی25

2-9-5 دیدگاه چارلز هندی 26

2-10 سطوح (لایه های) فرهنگ سازمانی 27

2-11 سطوح فرهنگ سازمانی ازدیدگاه ادگار شاین29

2-12 مدل پویائی فرهنگی مری جوهچ 33

2-13ویژگیهای فرهنگ سازمانی ازدیدگاه نظریه پردازان مدیریت 34

2-13-1ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز35

2-13-2 ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه آندرو دوبرین 36

3-13-4 ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه گرین برگ و بارون 38

4-13-5 ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه ادگار شاین 38

2-14 ابعاد فرهنگ سازمانی 40

2-15 عوامل موثربرفضای فرهنگی یک سازمان41

2-16 الگوهای شناخت و بررسی فرهنگ سازمانی42

2-16-1 الگوی (AGIL) پارسونز 42

2-16-2الگوی ویلیام اوشی 43

2-16-3 الگوی لیت وین و استرینگر 45

2-16-4 الگوی مبتنی بر هفت S شرکت مشاوره ای مکنزی 46

2-16-5 الگوی کرت لوین 47

2-16-6 مطالعات هافستد در زمینه فرهنگ سازمانی49

2-16-7 مطالعات لامرز و هیکسن در زمینه فرهنگ سازمانی 51

2-16-8 دیدگاه بارون و والترز 52

2-16-9 الگوی پیترز و واترمن 53

2-17 مدیریت فرهنگ سازمانی 54

2-18 فرایند مدیریت فرهنگ سازمانی 54

2-19 مولفه های فرهنگ سازمانی 57

2-19-1خلاقیت فردی57

2-20-2 حمایت مدیریت57

2-19-3 تعلق سازمانی58

2-19-4 سازش با پدیده تعارض 58

2-19-5 سبک رهبری58

 

بخش دوم: مدیریت مشاركتی 

2-2-1مشاركت 61

2-2-2مفهوم مشاركت و مدیریت مشاركتی 62

2-2-3سیر تكوین مدیریت مشاركتی 67

2-2-4سابقه اجرایی سیستم مدیریت مشاركتی در ایران 69

2-2-5مبانی فكری مشاركت 70

2-2-6اهداف مدیریت مشاركتی 71

2-2-7انواع مشاركت 72

2-2-8پیش نیازهای مشاركت 75

2-2-9 درجات مشاركت 76

2-2-10 درجات مشاركت و سلسله مراتب نیازها 79

2-2-11 عوامل اقتضایی موثر بر مدیریت مشاركتی 81

2-2-12 ویژگی های افراد و سازمان مشاركت جو 84

2-2-13 مهارت های لازم برای مدیریت مشاركتی 86

2-2-14فرهنگ مدیریت مشاركتی 87

2-2-15 ابعاد مشاركت 87

2-2-16سطوح مسئولیت بخشی در سازمان مشاركتی 90

2-2-17 اهرم های ضروری برا ی حركت به سوی مدیریت مشاركتی 92

2-2-18 برنامه ها و فنون مدیریت مشاركتی 98

2-2-19 مهندسی مجدد سازمان ها و مشاركت             101

2-2-20 الگوی مشاركت فراگیر                                     102

2-2-21 عملکرد مدیریت مشاركتی         103

2-2-22 نقش مدیریت مشاركتی در افزایش اثر بخشی كاركنان 104

2-2-23 مزایای مدیریت مشاركتی 106

2-2-24 دیدگاههای موافقان و مخالفان مشاركت 107

2-2-25 پیش فرضهای نادرست درباره مشاركت كاركنان            110

2-2-26 موانع مشاركت از دیدگاه دانش مدیریت       112

2-2-27 موانع فرهنگی مشاركت                                      114

2-2-28 موانع مشاركت در بخش دولتی                   115

2-2-29 روش های غلبه نمودن بر موانع مشاركتی            117

بخش سوم: پیشینه تحقیق

2-3-1 سابقه تحقیقات و مطالعات انجام شده 118

2-3-2 چهارچوب نظری تحقیق 119

 

فصل سوم : روش تحقیق 

مقدمه 

3-1روش تحقیق123

3-2 چارچوب آماری124

3-3طبقه بندی تحقیقات  124

3-4 تحقیق میدانی    125

3-5 روش تحقیق همبستگی        126

3-6 متغیرهای تحقیق   127

3-7 روش های جمع آوری اطلاعات 127

3-8 روش مقیاس بندی 127

3-9 روایی و پایایی پرسشنامه 128                         

          جامعه و نمونه آماری 129

3-11 روش های نمونه گیری     130

3-12روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات 130

 

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها 134

مقدمه 135

آمار توصیفی 135

آمار استنباطی 139

 

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات 163

بخش اول : نتیجه گیری و پیشنهادات 163

نتیجه گیری 164

پیشنهادات 170

بخش دوم : پیشنهادات برای تحقیقات آتی و محدودیتهای تحقیق 172

پیشنهادات برای تحقیقات آتی 172

محدودیت های تحقیق 173

منابع و مأخذ 174

 

 

فهرست اشكال ، جداول و نمودارها                               

 

شكل 2-1 : منابع و منشاء فرهنگ سازمانی 16

شكل 2-2 : ابعاد آشكار و پنهان فرهنگ سازمانی     28

شكل 2-3 : سطوح فرهنگی و تعامل آنها         29

شكل 2-4 : مدل پویایی فرهنگی              33

شكل 2-5 : تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملكردو رضایت مندی 48       

 شكل 2-6 : فرآیند مدیریت فرهنگ سازمانی       55

شكل 2-6 : چارچوب كلی پژوهش                     121

جدول 2-1: فرهنگ سازمانی و انواع شخصیت           26

جدول 2-2: مقایسه سه نوع فرهنگ سازمانی متفاوت     45

جدول 2-3: مفهوم مشاركت از دیدگاه های مختلف       66

جدول 2-4: نكات كلیدی در دیدگاه های فكری مشاركت   71

جدول 2-5: مشاركت در ساختارهای پنج گانه مینتزبرگ 83

جدول 2-6: نحوه تاثیر عوامل محیطی بر تصمیم گیری در سازمان 84

جدول 4-1: توزیع فراوانی مربوط به جنسیت افراد     135

جدول 4-2: توزیع فراوانی مربوط به سن افراد     136

جدول 4-3: توزیع فراوانی مربوط به میزان تحصیلات افراد     137

جدول 4-4: توزیع فراوانی مربوط به میزان سابقه خدمت افراد     138

جدول 4-5: جدول توصیفی جنسیت افراد   140

جدول 4-6: جدول آزمون من ویتنی 141

جدول 4-7: جدول توصیفی سن افراد 142

جدول 4-8: جدول آزمون كروسكال والیس 143

جدول 4-9: جدول توصیفی جنسیت 144

جدول 4-10: جدول آزمون كروسكال والیس 145

جدول 4-11: جدول توصیفی جنسیت 146

جدول 4-12: جدول آزمون كروسكال والیس 147

جدول 4-13: جدول مشخصات آماری متغیرها 148

جدول 4-14: جدول آزمون همبستگی اسپیرمن میان فرهنگ سازمانی و مدیریت مشاركتی 149

جدول 4-15: جدول مشخصات آماری متغیرها 150

جدول 4-16: جدول آزمون همبستگی اسپیرمن میان حمایت مدیران و مدیریت مشاركتی   150

جدول 4-17: جدول مشخصات آماری متغیرها 152

جدول 4-18: جدول آزمون همبستگی اسپیرمن میان سبك رهبری و مدیریت مشاركتی 152

جدول 4-19: جدول مشخصات آماری متغیرها 153

جدول 4-20: جدول آزمون همبستگی اسپیرمن میان تعلق سازمانی و مدیریت مشاركتی 154

جدول 4-21: جدول مشخصات آماری متغیرها   155

جدول 4-22: جدول آزمون همبستگی اسپیرمن میان سازش با پدیده تعارض و مدیریت مشاركتی 156

جدول 4-23: جدول مشخصات آماری متغیرها 157

جدول 4-24: جدول آزمون همبستگی اسپیرمن میان خلاقیت فردی و مدیریت مشاركتی 157

جدول 4-25: جدول نتایج حاصل از آزمون همبستگی اسپیرمن میان مدیریت مشاركتی و عوامل مرتبط با فرهنگ سازمانی 158

جدول 4-26: جدول آزمون وجود همبستگی خطی 159

جدول 4-27: جدول آزمون رگرسیون چند متغیره 160

جدول 4-28: جدول محاسبه ضریب تشخیص 161

جدول 4-29: جدول میانگین رتبه ها در آزمون فریدمن به منظور بررسی عوامل مرتبط با فرهنگ سازمان 162  

جدول 4-30: جدول معنی دار بودن آزمون فریدمن 162

نمودار 2-1 :نمودار سیر تحول مدیریت مشاركتی              68 

نمودار 2-2 : نمودار درجات مشاركت              77

نمودار 2-3 : نمودار پیوستار درجه مشاركت          78

نمودار 2-4 : نمودار رابطه بین درجات مشاركت و نیازها بر مبنای نظریه رهبری هرسی و بلانچارد 80                         

نمودار 2-5 : نمودار رابطه درجه مشاركت با نیاز غالب  81

نمودار 2-6 : نمودار ابعاد تصمیم گیری سازمانی        88

نمودار 2-7 : نمودار درجات تصمیم گیری مشاركتی    89

نمودار 2-8 : نمودار الگوی مشاركت فراگیر           102 

نمودار 2-9 : نمودار مدل عملكرد مدیریت مشاركتی       104

نمودار 2-10 : نمودار نقش مدیریت مشاركتی در افزایش اثربخشی كاركنان   105

نمودار 2-11 : نمودار ارتباط میان مدیریت مشاركتی و مزایای فردی و سازمانی     109

نمودار 4-1 : نمودار فراوانی بر حسب جمعیت   136

نمودار 4-2 : نمودار فراوانی بر حسب سن 137

نمودار 4-3 : نمودار فراوانی بر حسب سطح تحصیلات   138

نمودار 4-4 : نمودار فراوانی بر حسب میزان سابقه خدمتی   139

نمودار 4-5 : نمودار ضریب همبستگی بین متغیر مستقل و متغیر تابع   159

 

 

  • بررسی جامعه شناختی نگرش شهروندان نسبت به فعالیتهای اجتماعی شهرداری

    بررسی جامعه شناختی نگرش شهروندان نسبت به فعالیتهای اجتماعی شهرداری جامعه شناختی مدیریت شهری ‌طراحی شهری مدیریت ارتباطات اجتماعی فعالیتهای اجتماعی شهرداری بررسی جامعه شناختی نگرش شهروندان نسبت به فعالیتهای اجتماعی شهرداری دانلود پایان نامه كارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی…

  • مقاله ترجمه شده رشته مدیریت با عنوان ارزیابی تاثیر مدیریت ارتباط با مشری‎(CRM)‎‏ برابعاد عملکرد سازکانی :مطالعه موردی در صنعت هتل ‏مالزی

    مقاله ترجمه شده رشته مدیریت با عنوان ارزیابی تاثیر مدیریت ارتباط با مشری‎(CRM)‎‏ برابعاد عملکرد سازکانی :مطالعه موردی در صنعت هتل ‏مالزی سازمان ‏CRM عملکرد هتل مدیریت دانش مشتری مداری فناوری مبتنی بر ‏CRM همکاری در فروش فایل همکاری در…

  • بهینه سازی پارامترهای موثر در بهره برداری به روش فرازآوری با گاز در یکی از میادین نفتی خلیج فارس

    بهینه سازی پارامترهای موثر در بهره برداری به روش فرازآوری با گاز در یکی از میادین نفتی خلیج فارس خیزش گازی فرازآوری با گاز فرازآوری مصنوعی فرازآوری مصنوعی نفت بهینه سازی سیستم فرازآوری با گاز افزایش تولید نفت به روش…

  • تشکیلات اجتماعی ، سیاسی و صنعتی ایل شاهسون

    تشکیلات اجتماعی ، سیاسی و صنعتی ایل شاهسون تشکیلات اجتماعی ، سیاسی و صنعتی ایل شاهسون دانلود مقالات رشته علوم اجتماعی دانلود مقالات علوم اجتماعی سیستم همکاری در فروش فایل خرید مقالات علوم اجتماعی سیستم همکاری در فروش فایل فروش…

  • بررسی پول‌شویی الكترونیكی در نظام بانكی به عنوان یكی از جرایم مالی و ارایه چارچوب‌های قانونی مبارزه با آن

    بررسی پول‌شویی الكترونیكی در نظام بانكی به عنوان یكی از جرایم مالی و ارایه چارچوب‌های قانونی مبارزه با آن پول الکترونیکی انتقال سیمی پول‌شویی بانکداری الکترونیک پول‌شویی الكترونیكی سیستمهای یرداخت الکترونیک مبارزه با پول‌شویی دانلود مقاله پول‌شویی رفتن به سایت…

  • مدیریت دانش در کتابخانه ها و بررسی فرآیندهای اصلی آن

    مدیریت دانش در کتابخانه ها و بررسی فرآیندهای اصلی آن مديريت دانش در كتابخانه ها مدیریت دانش در کتابخانه ها مدیریت دانش در کتابخانه های عمومی مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی مدیریت دانش در کتابخانه های تخصصی مدیریت دانش…

  • بررسی متغیرهای کلان اقتصادی با تاکید بر نرخ ارز و تورم

    بررسی متغیرهای کلان اقتصادی با تاکید بر نرخ ارز و تورم رژیم‌های تعیین نرخ ارز یا انواع نظام‌های ارزی مقایسه نظام‌های نرخ ثابت ارز و نرخ شناور ارز مزاياي سيستم  چند نرخي ارز معايب سيستم چند نرخي ارز روند نرخ…

  • پرسشنامه بررسی تاثیر حمایت مدیریت ارشد بر کارآفرینی سازمانی

    پرسشنامه بررسی تاثیر حمایت مدیریت ارشد بر کارآفرینی سازمانی پرسشنامه حمایت مدیریت ارشد پرسشنامه کارآفرینی سازمانی پرسشنامه رابطه حمایت مدیریت ارشد با کارآفرینی سازمانی پرسشنامه کارآفرینی سازمانی پرسشنامه کارآفرینی سازمانی مارگریت هیل پرسشنامه استاندارد کارآفرینی سازمانی پرسشنامه های کارآفرینی پرسشنامه…

  • استراتژی مهندسی معکوس

    استراتژی مهندسی معکوس مهندسی معکوس REENGINEERING بهبود کیفیت و نوآوری استراتژی های فناوری سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق صنایع رفتن به سایت اصلی استراتژی…

  • پروپوزال شناسایی عوامل کلیدی توفیق در پیاده سازی EIS

    پروپوزال شناسایی عوامل کلیدی توفیق در پیاده سازی EIS سیستم اطلاعات اجرایی پیاده سازی EIS عوامل کلیدی موفقیت شركت صنایع تجهیزاتی نفت سیستم های اطلاعاتی مدیران ارشد بررسی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی مدیران ارشد شناسایی…