پروپوزال و طرح تفصیلی تاثیر استقرار مدیریت دانش در صنعت فرش ایران

پروپوزال و طرح تفصیلی تاثیر استقرار مدیریت دانش در صنعت فرش ایران

پروپوزال مدیریت دانش
پیاده سازی مدیریت دانش
پیاده سازی سیستم مدیریت دانش
پیاده سازی مدیریت دانش در صنعت فرش
پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان
نقش پیاده سازی مدیریت دانش در افزایش صادرات
تاثیر مولفه‌های مدیریت دانش بر صادرات فرش
پروپوزال پیاده سازی مدیریت دانش در صنعت فرش

رفتن به سایت اصلی

دانلود پروپوزال پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین المللی

تاثیر استقرار مدیریت دانش در صنعت فرش ایران و نقش آن در افزایش صادرات فرش

 

 

 

 

 

چکیده

مدیریت دانش، نگرشی است که می‌تواند از سوی مدیریت سازمان‌ها با کمی انعطاف پیاده سازی شود و رقابت پذیری در آینده، پیشرو بودن در محصول و خدمات جدید، فتح بازارهای جدید و خلق بازارهای نو و از دست ندادن سرمایه‌های دانشی را به ارمغان بیاورد. مبحث مدیریت دانش یکی از مباحث نو ظهور در مدیریت است که به شدت مورد اقبال و توجه دانشمندان علم سازمان و مدیریت واقع شده و مهمترین رکن مدیریت دانش، پیاده سازی و اثر بخشی آن می‌باشد، که شناخت مدیریت دانش به عنوان یک روح حاکم بر اعمال سازمانی برای پیاده سازی آن ضروری است. در این تحقیق نیز با توجه به مطالب یاد شده و نتایج تحقیق نشان دهنده تاثیری مستقیم و مثبتی است که مولفه‌های مدیریت دانش بر صادرات فرش می‌گذارند. در دنیای امروزه دیگر، منابع اقتصادی اصلی، سرمایه، منابع طبیعی، نیروی کار و… نیستند، بلکه منابع اقتصادی اصلی، دانش خواهد بود. بعد از قرن بیستم که قرن اقتصاد صنعتی بود، قرن بیست و یکم قرن اقتصاد اطلاعات و دانش می‌باشد.

 

در این میان سازمان‌های کشورمان نیز برای همسویی با سایر سازمان‌ها و افزایش توان رقابتی، در عرصه‌های داخلی و جهانی نیازمند مدیریت دانش و استفاده از سرمایه‌های فکری سازمان خود هستند.مدیریت دانش، به مثابه بخشی ضروری و اساسی در موفقیت سازمان، دامنه‌ی گسترده‌ای از ایده‌های سازمانی، شامل نوآوری‌های راهبردی، اقتصادی، رفتاری و مدیریتی را در بر‌می‌گیرد. در جهان امروز كه تولید كالاها و ارائه‌ی خدمات به شدت دانش مدار شده‌اند، دانش دارایی كلیدی برای كسب مزیت رقابتی به شمار می‌رود.

پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که بر اساس ماتریس کوواریانس تحلیل می‌شود، روش نمونه‌برداری در این تحقیق، از نوع تصادفی ساده می‌باشد.تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای آماری Amos و Spss 19 صورت گرفته است.نتایج تحلیل نشان می‌دهد که، مولفه‌های تاثیر گذار مدیریت دانش تاثیر مستقیم و مثبتی بر صادرات فرش دارند.

 

 

 

کلمات کلیدی:

مدیریت دانش

صادرات فرش

پیاده سازی مدیریت دانش

مولفه‌های کلیدی مدیریت دانش

 

 

 

 

مقدمه 

مبحث مدیریت دانش یکی از مباحث نوظهور در مدیریت است که به شدت مورد اقبال و توجه دانشمندان علم سازمان و مدیریت واقع شده و مهمترین رکن مدیریت دانش، پیاده‌سازی و اثر بخشی آن می‌باشد، که شناخت مدیریت دانش به عنوان یک روح حاکم بر اعمال سازمانی برای پیاده‌سازی آن ضروری است. در دنیای امروز، دیگر منابع اقتصادی اصلی سرمایه، منابع طبیعی، نیروی کار و… نیستند، بلکه منابع اقتصادی اصلی، دانش خواهد بود.

 

 در اقتصاد دانشی بر خلاف اقتصاد صنعتی، دارایی‌های فکری و بخصوص سرمایه‌های انسانی، جزء مهمترین دارایی‌های سازمان محسوب می‌شود و موفقیت بالقوه سازمان‌ها ریشه در قابلیت فکری آنها دارد. بنابراین نحوه مدیریت سرمایه فکری در سازمان‌ها و نقش آنها بر کسب مزیت رقابتی می‌تواند در پیشبرد اهداف سازمانی نقش بسزایی ایفا کند (بطحایی، 1385). در این میان سازمان‌های کشورمان نیز برای همسویی با سایر سازمان‌ها و افزایش توان رقابتی، در عرصه‌های داخلی و جهانی نیازمند مدیریت دانش و استفاده از سرمایه‌های فکری سازمان خود هستند. بخصوص با عضویت ناظر کشورمان در سازمان تجارت جهانی در سال 1384 و افزایش رقابت در اقتصاد داخلی و همچنین تمایل کشور به پیوستن به این سازمان بین‌المللی، لزوم نگرش سازمان‌ها به مدیریت دانش و سرمایه فکری بیش از پیش احساس می‌شود.

 

یکی از مهمترین مسائل در اقتصاد ایران در دهه اخیر بحث صادرات غیر نفتی بوده است. این در شرایطی است که میزان درآمدهای حاصل از صادرات غیر نفتی قابل مقایسه با درآمدهای حاصل از فروش نفت خام نبوده و نمی‌باشد. از طرف دیگر در سبد صادراتی کشور بیشترین سهم درآمد ارزی صادرات غیر نفتی کشور مربوط به صادرات تولیدات سنتی و فرآورده‌های کشاورزی است که یکی از این تولیدات سنتی فرش می‌باشد. فرش ایران متاثر از ویژگی‌های برجسته فرهنگی و هنری آن در سده‌ها و دهه‌های گذشته همواره به عنوان یکی از کالاهای برجسته در سبد صادرات غیر نفتی ایران مطرح بوده و می‌باشد.

 

 به طوری که طی سالهای متمادی اولین و بالاترین ردیف ارزآوری در صادرات ایران و حدود 7% اشتغال کل کشور و معیشت چند میلیون نفر را به خود اختصاص داده است (الماسی و همکاران، 1389). این صنعت، یکی از توانمندترین صنایع کشور پس از صنعت پتروشیمی بوده که علیرغم سیر نزولی میزان صادرات طی سالیان اخیر، جایگاه خود را در راس بهترین صادر کنندگان فرش سراسر دنیا حفظ کرده بود تا این که در سال 1387 جای خود را به کشورهای چین و هند سپرد. صادرات فرش ایران در پنج سال گذشته روندی نزولی داشته و پایین بودن قیمت فرش کشورهای رقیب در مقایسه با فرش ایران و هماهنگ بودن آن با سلایق بازارهای جهانی نیز از عوامل عمده رشد برخی از کشورهای رقیب در بازارهای جهانی به شمار می‌رود (حق شناس کاشانی، سعیدی و حسن پور پازواری، 1389).بنابراین با توجه به اهمیت بحث صادرات غیر نفتی و جایگاه فرش در صنعت کشورمان، ما در این تحقیق به دنبال نقش پیاده سازی مدیریت دانش در افزایش صادرات فرش ایران خواهیم بود. 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

چکیده ……………………………………………………………………………………………………………………….. 1

فصل 1 : کلیات تحقیق

1-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………… 4

1-2 شرح و بیان مسئله ……………………………………………………………………………………………………. 5

1-3 پرسش اصلی تحقیق …………………………………………………………………………………………………. 7

1-4 اهمیت تحقیق ………………………………………………………………………………………………………….. 7

1-5 قلمرو تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………. 8

1-6 تعریف اصطلاحات ………………………………………………………………………………………………….. 8

 

3-1مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….. 78

3-2روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………… 78

3-3 تحقیقات همبستگی …………………………………………………………………………………………………… 79

3-4 قلمرو تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………. 80

3-5 روش نمونه گیری و برآورد حجم نمونه ………………………………………………………………………. 80

3-6 نمونه گیری تصادفی ساده ………………………………………………………………………………………….. 81

3-7 تعیین حجم نمونه ……………………………………………………………………………………………………… 81

3-8 روش تعیین حجم نمونه …………………………………………………………………………………………….. 82

3-9 روش جمع آوری اطلاعات ………………………………………………………………………………. 82

3-10 بررسی مدارک و اسناد …………………………………………………………………………………… 82

3-11 پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………… 83

3-12 طیف لیکرت ………………………………………………………………………………………………. 83

3-13 ابزار جمع آوری اطلاعات ………………………………………………………………………………. 83

3-14 روایی و  پایایی تحقیق …………………………………………………………………………………. 84

3-15 روش آلفای کرونباخ …………………………………………………………………………………….. 87

3-16 آزمون بارتلت و کایزر – میر – اوکین ……………………………………………………………….. 88

3-17 متغیرهای تحقیق ……………………………………………………………………………………………. 89

3-18 روش تجزیه و تحلیل و داده ها  ………………………………………………………………………….. 90

3-19 تحلیل عاملی  ……………………………………………………………………………………………….. 90

3-20 تحلیل ماتریس کوواریانس ………………………………………………………………………………  91

3-21 مدل معادلات ساختاری ………………………………………………………………………………….. 91

3-22 شاخص های برازندگی مدل ……………………………………………………………………………. 93

 

منابع و ماخذ ……………………………………………………………………………………………………………………

چکیده انگلیسی ………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

 

فهرست جدول‌ها

جدول 3-1 متغیرها و بررسی روایی آنها ………………………………………………………………… 85

جدول 3-2 ضریب الفای کرونباخ (برای 317 عدد پرسشنامه) ………………………………………….. 88

جدول 3-3 آزمون بارتلت و کایز-میر- اوکین ………………………………………………………… 88

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • پروپوزال ارزیابی عملکرد شعب سازمان با تحلیل پوششی داده ها

    پروپوزال ارزیابی عملکرد شعب سازمان با تحلیل پوششی داده ها ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد سازمان تامین اجتماعی ارزیابی عملکرد شعب سازمان تامین اجتماعی  با DEA ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها پروپوزال ارزیابی عملکرد نمونه…

  • پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر درگیری مد لباس و پیامد های ان

    پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر درگیری مد لباس و پیامد های ان پرسشنامه مد لباس پرسشنامه درگیری مد لباس پرسشنامه عوامل موثر بر درگیری مد لباس پرسشنامه پیامد های درگیری مد لباس رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بررسی…

  • مقاله کارشناسی ارشد رشته حقوق با عنوان تضامن و آثار و اوصاف آن

    مقاله کارشناسی ارشد رشته حقوق با عنوان تضامن و آثار و اوصاف آن تضامن عقد ضمان مسئولیت تضامنی تضامن در مقابل تسهیم دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته حقوق با عنوان تضامن و آثار و اوصاف آن خرید مقالات حقوقی سیستم…

  • افزایش بازدهی انرژی مصرفی شبکه های CRN با مخابرات مشارکتی

    افزایش بازدهی انرژی مصرفی شبکه های CRN با مخابرات مشارکتی رادیوی شناختگر شبکه های عصبی شبکه های رادیو شناختی بیشینه گذردهی شبکه ثانویه دست به دست شدن فرکانسی افزایش بازدهی انرژی مصرفی شبکه های CRN با مخابرات مشارکتی افزایش راندمان…

  • دانلود مقاله رشته حقوق با عنوان سرقفلی

    دانلود مقاله رشته حقوق با عنوان سرقفلی دانلود مقالات رشته حقوق دانلود مقالات حقوق دانلود مقالات حقوقی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل فروشگاه فایل اجاره حق سرقفلی حق كسب پیشه و تجارت رفتن به…

  • پاورپوینت کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری

    پاورپوینت کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری دانلود رایگان پاورپوینت کتاب بازاريابي و مديريت بازارتألیف حسن الوداری پاورپوینت کتاب بازاريابي و مديريت بازارتألیف حسن الوداری کتاب بازاريابي و مديريت بازارتألیف حسن الوداری دانلود رایگان پاورپوینت کتاب بازاريابي تألیف…

  • چالشها و موانع خصوصی سازی

    چالشها و موانع خصوصی سازی بوروکراسی رشد اقتصادی خصوصی سازی دانلود مقاله چالش های خصوصی سازی دانلود مقالات رشته مدیریت دانلود مقالات مدیریت دانلود مقاله موانع خصوصی سازی رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته مدیریت چالشها و موانع خصوصی…

  • مطالعه و وارسی رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی

    مطالعه و وارسی رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی رضایت شغلی تعهد سازمانی ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی رضایت شغلی پرستاران تعهد سازمانی پرستاران رابطه بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی دانلود…

  • فلسفه آفرینش جهان خلقت

    فلسفه آفرینش جهان خلقت توحید افعالی جهان خلقت حق مداری جهان دانلود مقاله فلسفه آفرینش جهان خلقت سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و پایان نامه خرید پروژه و پایان…

  • بررسی معیارهای طراحی سر ریز شوت سدها

    بررسی معیارهای طراحی سر ریز شوت سدها سرریز سد سرریز شوت سیستم تخلیه سیلاب اصول طراحی سرریزهای شوت سازه های مهم هیدرولیکی سد معیارهای طراحی هیدرولیکی و هندسی سرریزهای شوت بررسی معیارهای طراحی سر ریز شوت سدها دانلود پایان نامه…