دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

اهمیت ۱۰۰۰ روز اول تولد و تغذیه نوزاد با شیر مادر

وزیر پیشین بهداشت تغذیه انحصاری با شیر مادر تا پایان شش ماهگی را مناسب‌ترین تغذیه برای نوزادان دانست و گفت: تغذیه با شیر مادر برای نوزاد و مادر، جنبه برقراری ارتباط عاطفی و ارتقای وضعیت روانی نوزاد را به دنبال دارد و افرادی که از شیرمادر تغذیه کرده‌اند در آینده و بزرگسالی، از وضعیت و تعادل روانی بهتری برخوردارند و به بیماری‌های آلرژی و روانی کمتری دچار می‌شوند.


به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا مرندی اظهار داشت: تامین سلامت جامعه و افراد در بزرگسالی، ریشه در سلامت کودکی و حتی داخل رحم مادر دارد؛ به ویژه وقتی به سلامت معنوی نیز توجه کنیم. وقتی سلامت معنوی با اهمیت باشد در انتخاب همسر نیز آن را مد نظر می گیرید تا تفاوت های جدی بین زوجین و اختلاف و تنش وجود نداشته باشد و بر روی جنین و کودک، تاثیر منفی ایجاد نکند.

رییس انجمن علمی ترویج تغذیه با شیر مادر ایران ادامه داد: علاوه بر مراقبت های بارداری که از مادر صورت می گیرد باید خانواده ها به ویژه همسر در مورد روابط صحیح و عاطفی توجه ویژه داشته باشند. تغذیه با شیر مادر باید از لحظات اول تولد و در ساعت اول به دلایل عدیده از جمله کاهش مرگ و میر (کاهش حدود ۲۳ درصدی)، پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها و همچنین خفیف بودن بیماری برای شیرخواران نسبت به سایر نوزادان آغاز شود.

وی شیر مادر را نه تنها یک غذای کامل بلکه دارای نقش محافظتی برای نوزادان دانست و گفت: شیر مادر حاوی بهترین مواد مغذی برای نوزادان است که قابل هضم و قابل جذب‌ترین تغذیه برای شیرخواران است. شیر مادر همچنین دارای انواع مواد ایمنی بخش و حتی سلول‌های زنده برای دفاع از عفونت های احتمالی است که در اختیار نوزاد قرار می گیرد.

مرندی تصریح کرد: شیر مادر می تواند نقش مهمی در پیشگیری از عفونت‌های گوارشی، ادراری، تنفسی و بسیاری از بیماری‌ها مانند مننژیت، انگل‌ها مانند ژیاردیا و ویروس‌ها داشته باشد؛ به نحوی که آغوز شیر مادر از ورود انگل، میکروب و ویروس به جدار روده و داخل بدن جلوگیری می کند.

وی تغذیه انحصاری با شیر مادر تا پایان ۶ ماه را مناسب‌ترین تغذیه برای نوزادان دانست و گفت: تغذیه با شیر مادر برای نوزاد و مادر، جنبه برقراری ارتباط عاطفی و ارتقای وضعیت روانی نوزاد را به دنبال دارد و افرادی که از شیرمادر تغذیه کرده‌اند در آینده و بزرگسالی، از وضعیت و تعادل روانی بهتری برخوردارند و به بیماری‌های آلرژی و روانی کمتری دچار می‌شوند.

وزیر اسبق بهداشت تاکید کرد: بهتر است شیر مادر انحصاری، به نوزاد داده شود و حتی از یک قطره شیر مصنوعی برای تغذیه شیرخوار نیز استفاده نشود؛ چون پروتئین شیر گاو بسیاری از مشکلات مانند آسم و اگزما را برای نوزاد ایجاد و یا آنها را تشدید می‌کند. توصیه بر این است که تا پایان شش ماه به صورت انحصاری از شیر مادر برای تغذیه نوزاد استفاده شود و با وجود تغذیه با شیرمادر و ویتامین آ و دی، شیرخوار حتی به آب هم نیاز ندارد.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *